Polska elektromobilność w 2023 roku odnotowała kolejny rok dynamicznych wzrostów. Na koniec roku zarejestrowano 56 934 pojazdy elektryczne, co oznacza wzrost o 70% rok do roku.
Flota pojazdów osobowych
W 2023 roku Polska odnotowała znaczący wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, co stanowi potwierdzenie rosnącego zainteresowania społeczeństwa elektromobilnością.
Jak wynika z danych podanych przez eNewsroom.pl, na koniec roku w Polsce zarejestrowanych było 56.934 pojazdy elektryczne, co oznacza imponujący wzrost o 70% w porównaniu do poprzedniego roku.
Największą grupę stanowią pojazdy osobowe, których liczba na koniec roku przekroczyła 51 tysięcy. W tym segmencie zanotowano wzrost o 68% rok do roku, co jest dynamiką zbliżoną do tej notowanej w 2022 roku.
Infrastruktura ładowania
Mimo pozytywnej tendencji w rozwoju floty pojazdów elektrycznych, rozwój infrastruktury ładowania w Polsce nie nadąża za tempem wzrostu liczby pojazdów.
Na koniec 2023 roku w kraju funkcjonowało niemal 6000 punktów ładowania, co stanowi wzrost o 37% w stosunku do poprzedniego roku.
Jest to wyraźnie wolniejsze tempo wzrostu w porównaniu do dynamiki przyrostu liczby elektrycznych pojazdów, co wskazuje na potrzebę zintensyfikowania działań w tym obszarze.
Polska w porównaniu z Europą
Dr Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych podkreśla, że rozwój infrastruktury ładowania jest kluczowy dla dalszego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Wskazuje on na konieczność podjęcia konkretnych działań mających na celu przyspieszenie tego procesu.
Według dr Gisa, Polska wciąż pozostaje w tyle za europejskimi liderami elektromobilności. Udział pojazdów elektrycznych w ogólnym parku samochodów w Polsce, wynoszący 3,6%, znacznie odbiega od średniej europejskiej, która wynosi 15%.
Kraje takie jak Norwegia, z ponad 90% udziałem nowych samochodów elektrycznych, czy Niemcy, gdzie udział ten przekracza 18%, stanowią przykład do naśladowania.
Wnioski
Rok 2023 był kolejnym dobrym rokiem dla polskiej elektromobilności, ale dalszy rozwój wymaga przyspieszenia budowy infrastruktury ładowania. Polska musi nadrobić zaległości w porównaniu z Europą, aby elektromobilność stała się realną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych.
Foto: Lee Rosario z Pixabay
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.